ТРАВМА ВИГНАННЯ ЯК ЧИННИК ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ БІОГРАФІЇ: «ЯК ТВОРИТЬСЯ РОМАН» МІГЕЛЯ ДЕ УНАМУНО

О. В. Пронкевич

Анотація


Розвідка присвячена дослідженню автобіографічної новели Мігеля де Унамуно «Як твориться роман» із погляду відображення травматичних наслідків вигнання. Іспанський мислитель і письменник, висланий з міста Саламанка за різку критику диктатури Прімо де Рівери, зазнає гострого болю, який впливає на його філософію та розуміння літератури. У багатьох вимірах період вигнання (1924–1930 рр.), особливо перебування в Парижі, був травматичним для Мігеля де Унамуно і значно поглибив кризу його ідентичності. Новела «Як твориться роман» досліджується за допомогою теорії травми. Окрему увагу зосереджено на симптоматиці болю, вираженого у словах автора-наратора і в описах страждань протагоніста У. Хуго де ла Раса, який є другим вигаданим «я» письменника. Опрацьовуючи травму, М. де Унамуно знайшов нову метафікційну поетику прози й переосмислив свій світогляд у радикальних і провокативних термінах. У висновках доводиться, що трагічний досвід, художньо осмислений у творі, має парадигмальне значення для розуміння травми вигнання як чинника інтелектуальної біографії не тільки Унамуно, а й багатьох інших представників модерної та постмодерної культури.

Ключові слова


вигнання; травма; его-література; метафікційність; інтелектуальна біографія.

Посилання


Azar Inés. La estructura novelesca de «Cómo de hace una novela» / Inés Azar // Modern Language Notes. – 1970. – 85 (2). – P. 184–206.

Cate-Arries F. «Cómo se hace una novela»: Reading, Writing and Being (Fed) by Miguel de Unamuno / Francie Cate-Arries // Romance Notes. – 1987. – 27 (3). – P. 199–204.

Colette J.-C. R. Introducción / Jean-Claude Rabaté Colette // Miguel de Unamuno. Cartas del destierro. Entre el odio y amor (1924–1930). – Salamanca : Universidad de Salamanca, 2012. – P. 13–40.

Esplá C. Vida y nostalgia de Unamuno en el destierro / Carlos Esplá // La Torre. – 1961. – 35–36. – P. 117–146.

Fernández Á. R. El género literario y el intérprete-lector en «Y va de cuento» y en «Cómo se hace una novela» / Ángel. R. Fernández // Anales de la Literatura Española Contemporánea. – 1987. – 12 (3). – P. 327–336.

Fernández Cifuentes L. Unamuno y Ortega: Leer una novela, hacer una novela / Luís Fernández Cifuentes // Essays on Hispanic Literature in Honor of Edmund L. King / eds. S. Molloy, L. Fernández Cifuentes. – London : Tamesis, 1983. – P. 45–59.

García C. J. Vida y novela: Postulados metanovelescos, en «Cómo se hace una novela» de Unamuno / Carlos Javier García // Revista Hispánica Moderna. – 1991. – 44 (2). – P. 226–237.

Hartman G. Trauma within the Limits of Literature / Geoffrey Hartman // European Journal of English Studies. – 2003. – 7, no. 3. – P. 257–274.

Juaristi J. Miguel de Unamuno / Jon Juaristi. – Madrid : Taurus, 2012. – 520 p.

López de Abiada J. M. Autobiografía, ficción y ontogenia novelística en «Cómo se hace una novela» / José Manuel López de Abiada // Revista de Literatura. – 1988. – 50 (99). – P. 149–155.