ТРАВМА ВИГНАННЯ ЯК ЧИННИК ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ БІОГРАФІЇ: «ЯК ТВОРИТЬСЯ РОМАН» МІГЕЛЯ ДЕ УНАМУНО
Анотація
Розвідка присвячена дослідженню автобіографічної новели Мігеля де Унамуно «Як
твориться роман» із погляду відображення травматичних наслідків вигнання. Іспанський
мислитель і письменник, висланий з міста Саламанка за різку критику диктатури Прімо
де Рівери, зазнає гострого болю, який впливає на його філософію та розуміння
літератури. У багатьох вимірах період вигнання (1924–1930 рр.), особливо перебування в
Парижі, був травматичним для Мігеля де Унамуно і значно поглибив кризу його
ідентичності. Новела «Як твориться роман» досліджується за допомогою теорії
травми. Окрему увагу зосереджено на симптоматиці болю, вираженого у словах автора-наратора і в описах страждань протагоніста У. Хуго де ла Раса, який є другим
вигаданим «я» письменника. Опрацьовуючи травму, М. де Унамуно знайшов нову
метафікційну поетику прози й переосмислив свій світогляд у радикальних і
провокативних термінах. У висновках доводиться, що трагічний досвід, художньо
осмислений у творі, має парадигмальне значення для розуміння травми вигнання як
чинника інтелектуальної біографії не тільки Унамуно, а й багатьох інших представників модерної та постмодерної культури.