ВІРШОВАНИЙ ЕПОС ПИЛИПА ОРЛИКА: ЖИТТЯ ЯК ПАРАГОН
Ключові слова:
віршований епос, панегірик, парагон, героїчна поезіяАнотація
У цій статті автор простежує процес жанрово-стильового розширення та вдосконалення художніх меж епіталаміона у творчості П. Орлика: власне від типового для класичної літератури жанру шлюбного панегірика до героїчної поезії, що супроводжується трансформаціями не тільки на композиційному, версифікаційному, образному рівнях, відповідаючи основним ознакам розвитку української барокової поезії другої половини XVII ст. Тут помітна і суттєва асиміляція української барокової творчості автора, яка, віддзеркалюючи тенденції масової свідомості свого покоління, фактично видозмінюється від імперативу патріотично-оборонної дієвості до загарбницької змагальної боротьби, таким чином нівелюється християнська мотивація примирення збройного конфлікту і пропагується жорстока сила, яка нищить перешкоди, а також пропонується холоднокровний ліричний герой, який вершить суд на чужих земляхПосилання
Літературознавча енциклопедія : У двох томах / [автор-укладач Ю. І. Ковалів]. – Т. 2. – К. : ВЦ «Академія», 2007. – 624 с.
Макаров А. Світло українського бароко / Анатолій Макаров. – К. : Мистецтво, 1994. – 288 с.
Орлик П. Тріумфальний в’їзд гетьмана Івана Мазепи. Тріумфальний гімн роксоланських муз. Парагон / Пилип Орлик //
Марсове поле. Героїчна поезія в Україні Х-ХІХ століть. / [упоряд. В. О. Шевчук]. – К. : Молодь, 2004. – 512 с.
Трофимук М. Пилип Орлик [Електронний ресурс] / Мирослав Трофимук // Незалежний культурологічний журнал «Ї». –
– Число 33. – Режим доступу : www.ji.lviv.ua/n33texts/orlyk.ukr. htm.
Шевчук В. Пилип Орлик як письменник / Валерій Шевчук // Муза Роксоланська : Українська література XVI-XVIII
століть : У 2 кн. – Книга друга : Розвинене бароко. – К. : Либідь, 2005. – 728 с.