ФІЛОСОФСЬКО-ІСТОРИЧНІ ТА ХУДОЖНЬО-ІСТОРИЧНІ ЗАСАДИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Ключові слова:
філософсько-історичні та художньо-історичні концепти, дослідницькі компетентностіАнотація
У статті узагальнена методологічна основа вивчення літератури на філо- софсько-історичних засадах, запропонована система концептів, які відкривають простір для усвідомлення особливостей художньо-історичного моделювання. Ви- ходячи з цього, вироблена система компетентностей, які необхідно формувати у старшокласників шляхом застосування відповідних підходів під час проведення уроків з української літературиПосилання
Аверинцев C. Порядок космоса и порядок истории в мировоззрении раннего средневековья (общие замечания) / C. Аверинцев // Античность и Византия. – М. : Наука, 1975. – С. 266–285.
Барг М. А. Историческое сознание как проблема историографии М. А. Барг // Вопросы философии. – 1982. – № 12. – С. 49–
Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе. Очерки по исторической поэтике // Вопросы литературы и эстетики.
Исследования разных лет / М. М. Бахтин. – М. : Художественная литература, 1975. – С. 234–407.
Бердяев Н. А.Смысл истории/ Н. А. Бердяев. – М. : Мысль, 1990. – 176 с.
Бродель Ф. Динамика капитализма / Ф. Бродель. – Смоленськ : Полиграмма, 1993. – 128 с.
Гегель Г. В. Ф. Философия истории / Г. В. Ф. Гегель // Гегель Г. В. Ф. Сочинения. – М.–Л. : Государственное социально-
экономическое издательство, 1935. – 470 с.
Гердер И. Г. Идеи к философии истории человечества / И. Г. Гердер. – М. : Наука, 1977. – 703 с.
Грабович Г. Шевченко як міфотворець / Г. Грабович. – К. : Радянський письменник, 1991. – 212 с.
Ільницький М. М. Людина в історії / М. М. Ільницький. – К. : Дніпро, 1989. – 356 с.
Карлейль Т. Герои, почитание героев и героическое в истории // Теперь и прежде / Т. Карлейль. – М. : Республика, 1994. – С. 6–
Лихачев Д. С. Поэтика древнерусской литературы / Д. С. Лихачев. – Л. : Наука, 1967. – 372 с.
Лотман Ю. М. Внутри мыслящих миров. Человек – текст – семиосфера – история / Ю. М. Лотман. – М. : Языки русской
культуры, 1996. – 464 с.
Нагорна А. Ю. Методика застосування філософських джерел у процесі вивчення зарубіжної літератури (9–11 кл.) : авторе-
ферат дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія і методика навчання (зарубіжна література)» /
А. Ю. Нагорна. – К., 2007. – 21 с.
Риккерт Г. Философия истории // Философия жизни / Г. Риккерт. – К. : Наука-Центр, 1998. – С. 180–269.
Руссо Ж.-Ж. Рассуждения о происхождении и основаниях неравенства между людьми / Жан-Жак Руссо //
Руссо Ж.-Ж. Об общественном договоре. Трактаты. – М. : КАНОН-пресс, Кучково поле, 1998. – С. 51–150.
Ситченко А. Л. Навчально-технологічна концепція літературного аналізу /А. Л. Ситченко. – К. : Ленвіт, 2004. – 304 с.
Сорокин П. А. Социальная и культурная динамика : Исследования изменений в больших системах искусств, этики, права и
общественных отношений / П. А. Сорокин. – СПб. : РХГИ, 2000. – 1056 с.
Токмань Г. Л. Методика викладання української літератури в старшій школі : екзистенціально-діалогічна концепція /
Г. Л. Токмань. – К. : Міленіум, 2002. – 320 с.
Успенский Б. История и семиотика (Восприятие времени как семиотическая проблема) / Б. Успенский // Успенский Б. Из-
бранные труды. – М. : Школа «Языки русской культуры», 1996. – Т.1. – С. 9–70.
Фрай Н. Архетипний аналіз : теорія мітів / Н. Фрай // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. – Львів :
Літопис, 1996. – С. 109–135.
Шеллинг Ф. В. Й. Введение в философию мифологии / Ф. В. Й. Шеллинг // Шеллинг Ф. В. Й. Сочинения : в 2 т. – Т.2. – М. :
Мысль, 1989.– С. 160–374.
Шпенглер О. Закат Европы. Очерки морфологии мировой истории / О. Шпенглер. – М. : Мысль, 1993. – Т. 1. – 663 с.
Элиаде М. Космос и история / М. Элиаде. – М., 1987. – 312 с.
Ясперс К. Смысл и назначение истории / К. Ясперс. – М. : Политиздат, 1991. – 527 с.