ПРОЛЕПТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ СНОВИДІННЯ У СТРУКТУРІ ХУДОЖНЬОГО НАРАТИВУ (РОМАНИ В. ДАНИЛЕНКА «КОХАННЯ В СТИЛІ БАРОКО» І В. ШЕВЧУКА «КРОСВОРД»)
Ключові слова:
кросворд, пролепсис, літературне сновидіння, пролептичне сновидіння, міс-тичний модусАнотація
Статтю присвячено аналізу функцій віщих сновидінь у художніх творах. Досліджено наявні класифікації літературних сновидінь у науковому дискурсі. Ураховуючи ці класифікації, запропо-новано номінувати як пролептичне таке літературне сновидіння, котре містить натяк на по-дальший розвиток подій. Проаналізовано потенціал сновидінь у романах В. Даниленка «Кохання в стилі бароко» і В. Шевчука «Кросворд». Головні герої обох творів бачать сни, що допомагають їм розгадувати кросворд – містичні загадки кохання, життя і смерті. З’ясовано, що ці сновидіння за змістом є пролептичними снами-передчуттями, використовуючи які, наратор творить містич-ний модус текстуПосилання
Васильева И. Б. Литературные сновидения с когнитивной точки зрения / И. Б. Васильева // Вестник БФУ им. И. Канта. – 2014. – № 8. – С. 100–106.
Вещикова О. С. Семіотика містичного в оповіданні В. Даниленка «Дегустація в будинку з химерами» / Олена Вещикова // Současná ukrajinistika. Problémy jazyka, literatury a kultury. Sborník vědeckých článků. – Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. – С. 270–273.
Волик Е. Ф. Язык и функции сновидений в словесном искусстве / Е. Ф. Волик // Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство. Архитектура. – 2007. – № 3. – С. 160–164.
Володимир Даниленко: рівень національної літератури визначають аристократичні проекти [Електронний ресурс] // Спецкор. – 2008. – Режим доступу : http://spetskor.dp.ua/art_767.php.
Григорчук Ю. М. Сновидіння як «семіотичне вікно» містичного: своєрідність оніропростору повістей Віри Вовк // Spheres of Culture. – Lublin : Wydawn. Un-tu Maria Curie-Skłodowska, 2012. – Vol. II. – С. 168–177.
Даниленко В. «Кохання в стилі бароко» й інші любовні історії : роман та оповідання / В. Даниленко. – Львів : ЛА «ПІРАМІДА», 2011. – 254 с.
Женетт Ж. Повествовательный дискурс / Жерар Женетт // Женетт Ж. Фигуры. – В 2-х т. – Т. 2. – М. : Изд-во им. Са-башниковых, 1998. – 944 с.
Жовновська Т. Б. Онірично-міфологічний дискурс прози Валерія Шевчука : автореф. дис. … канд. філ. наук : спец. 10.01.01 – українська література / Т. Б. Жовновська. – Одеса, 2000. – 20 с.
Качуровський І. Антиципація як архітектонічний засіб / І. Качуровський // Symbolae in honorem Volodymyri Janiw. – Мюнхен : Український Вільний Університет, 1983. – С. 468–478.
Козачук Н. Володимир Даниленко: «Як нерв нації письменник завжди має говорити еліті й народу правду, навіть якщо її неприємно чути» [Електронний ресурс] / Н. Козачук // Слово просвіти. – № 1 (534). – Режим доступу : http://slovoprosvity.org/2010/01/12/3030-old/.
Мочернюк Н. Д. Особливості художнього викладу сновидінь у поетиці романтизму (на прикладі творів Е. Т. А. Гоф-мана) / Н. Д. Мочернюк // Питання літературознавства . – 2004. – Вип. 11. – С. 107-111.
Руднев В. П. Культура и сон / В. П. Руднев // Даугава. – 1990. – № 3. – С. 121–124.
Фазиулина И. В. Сон и сновидение в раннем творчестве Ф. М. Достоевского: поэтика и онтология [Текст] : дис. на со-иск. учен. степ. канд. филол. наук : специальность 10.01.01 – рус. лит.: / И. В. Фазиулина. – Ижевск, 2005. – 157 с.
Фенько Н. М. Естетичні функції картин сновидінь у художніх творах українських письменників другої половини ХІХ – ХХ століть : автореф. дис. … канд. філ. наук : спец. 10.01.01 – українська література / Н. М. Фенько. – Дніпропетровськ, 1999. – 19 с.
Хороб С. І. Моделі оніричного простору в системі художнього мислення Франка-драматурга / С. І. Хороб // Іван Франко: дух, наука, думка, воля [Текст] : матеріали Міжнарод. наук. конгресу, присвяч. 150-річчю від дня народження І. Франка, м. Львів, 27 вересня – 1 жовтня 2006 р. Т. 1. / М-во освіти і науки України, Львівський нац. ун-т ім. І. Франка. – Л. : Ви-давництво ЛНУ ім. І. Франка, 2008. – 1160 с. – С. 556–561.
Шевчук В. О. Кросворд : роман / Валерій Шевчук. – К. : Либідь, 2014. – 264 c.