СЕМАНТИЧНІ МОДЕЛІ КОЛЬОРІВ У ЛІТЕРАТУРІ ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА (НА ПРИКЛАДІ УКРАЇНСЬКОЇ ПРОЗИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ)
Ключові слова:
література для дітей та юнацтва, читач, проза, колір, хроматичний спектр, ахроматичний спектр, індивідуальний стильАнотація
У статті з позиції сприйняття тексту досліджено використання в українських творах для дітей та юнацтва певних семантичних моделей кольорів. Наголошено, що вони взалежнені не лише означуваними предметами і явищами, а й специфікою дитячої рецепції, культурною тради-цією, орієнтацією на міфологію, фольклор. Обмежений життєвий досвід реципієнтів дошкільного і молодшого шкільного віку свідчить про превалювання зображувальної функції колірної лексики, використання базових відтінків хроматичного спектру на позначення явищ природи, рослин, тварин, живих істот. Порушення філософських, онтологічних, екзистенційних проблем у літера-турі для юного читача супроводжується творенням оригінальних художніх образів, що зумовлює розширення колірної гами, увиразнюючи концептуально значимі образи й розкриваючи особли-вості індивідуального стилю письменника.Посилання
Вежбицкая А. Обозначения цвета и универсалии зрительного восприятия / А. Вежбицкая // Язык. Культура. Познание. – М. : Русские словари, 1996. – C. 231–291.
Веселовский А. Н. Историческая поэтика / А. Н. Веселовский. – М. : Высш. шк., 1989. – 406 с.
Гнідець У. С. Інакші/інші, чужі/свої діти. Нова література [Електронний ресурс] / У. С. Гнідець. – Режим доступу : http://www.chl.kiev.ua/key/Books/ShowBook/47.
Горбач Н. В. Семантичне поле ахроматичних кольорів у ліро-епосі І. Франка / Н. В. Горбач, В. М. Ніколаєнко // Вісник Запорізького національного університету. – 2009. – № 2 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://web.znu.edu.ua/herald/issues/2009/fil_2009_2/011-16.pdf/.
Женнет Ж. Фигуры: Работы по поэтике : в 2-х томах. / Ж. Женнет ; [пер. с франц. Е. Васильевой, Е. Гальцевой, Е. Гре-чаоый и др] ; под ред. С. Зенкина. – Т. 1. – М. : Изд-во им. Сабашниковых, 1998. – 341 с.
Жиленко І. Новорічна історія про двері, яких нема, і про те, як іноді корисно помилятися номером / Ірина Жиленко. – К. : Веселка, 1986. – 126 с.
Золотий [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://slovari.yandex.ru/~книги/Символы,%20знаки,%20эмблемы/ Золотой/.
Ізер В. Процес читання: феноменологічне наближення [Електронний ресурс] / В. Ізер. – Режим доступу : http://te.zavantag.com/docs/398/index-30304.html.
Мензатюк З. Тисяча парасольок. Казки / З. Мензатюк. – К. : Веселка, 1990. – 48 с.
Нестайко В. З. Чарівні окуляри: для мол. і серед. шк. віку / В. З. Нестайко. – [2-ге вид.]. – К. : Веселка; Тернопіль : Навч. кн. – Богдан, 2008. – 95 с.
Нестайко В. З. Країна Сонячних Зайчиків : [казкові повісті] / В. З. Нестайко. – К. : Країна Мрій, 2010. – 352 с.
Никанорова О. Штрихи до портрета Ірини Жиленко / Олена Никанорова // Поезії одвічна висота. – К. : Радянський письменник, 1986. – С. 94–124.
Письменна Л. Як у Чубасика сміх украли : [казки] / Лариса Письменна. – К. : Веселка, 1977. – 48 с.
Салюк Богдана. Особливості портретування персонажа бешкетника в дитячій літературі [Електронний ресурс] / Богдана Салюк. – Режим доступу : http://urccyl.com.ua/index.php?catid=14:2011-09-19-05-21-10&id=20:2011-10-22-20-56-40& Itemid=11&lang=uk&option=com_content&view=article.
Символика цвета: розовый цвет [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.fillosoff.ru/eastern_philosophy/76-pink.html.
Шкловский В. Б. Исскуство как прием / В. Б. Шкловский // Шкловский В. Б. Гамбургский счет : статьи-воспоминания-эссе. (1914–1933). – М. : Советский писатель, 1990. – С. 58–73.
Шевчук В. Панна квітів : казки моїх дочок / Валерій Шевчук. – К. : Веселка, 1990. – 184 с.
Ярмиш Ю. Летюче дерево : казки / Ю. Ярмиш. – К. : Веселка, 1985. – 304 с.