КОНЦЕПЦІЯ ТЕАТРАЛЬНОГО ТЕКСТУ ЕЛЬФРІДИ ЄЛІНЕК
Ключові слова:
постдраматичний театр, драма, мовні поля, gestus, цитата, перформатив-ність, хоральністьАнотація
У статті йдеться про визначення онтології літературного тексту в драматургії Ельфріди Єлінек. Виникнення у другій половині ХХ ст. практики постдраматичного театру (за Х.-Т. Ле-манном) звільнило драматургію від необхідності бути стрижнем театрального твору та приз-вело до переосмислення її основних понять (нарації, персонажа, дії, конфлікту). Е. Єлінек створює власну теорію театрального тексту, що є незалежним від інших елементів вистави пластом театрального «ландшафту». Її поняття «мовних полів» вказує на кризу міжособистісних взає-мин, які лежать в основі класичного конфлікту, і продукує інший тип конфлікту, закладений все-редині мови, яка стає головним об’єктом перформативного дійства. Нові стосунки між текстом та актором без посередництва персонажа яскраво проявляються у практиці новітнього «хоро-вого театру». Політична спрямованість драматургії Єлінек лежить на перетині художньої прак-тики Брехта та постструктуралістського текстуального аналізуПосилання
Белобратов А. Высказать невысказываемое, произнести непроизносимое… [Електронний ресурс] / Александр Белобра-тов // «Иностранная литература». – 2003. – № 2. – Режим доступу : http://magazines.russ.ru/inostran/2003/2/inter.html.
Элинек Е. Смысл безразличен. Тело беcцельно : [эссе и речи о литературе, искусстве, театре, моде и о себе] / Эльфрида Елинек ; [пер. с нем.; сост. и послесл. А. Белобратова]. – Санкт-Петербург : Симпозиум, 2010. – 460 с.
Женетт Ж. Фигуры. В 2-х томах. Том 1–2 [Електронний ресурс] / Жерар Женетт ; [пер. с фр. Е. Васильевой, Е. Гальцо-вой, Е. Гречаной и др.; под ред. С. Зенкина]. – М. : Изд-во им. Сабашниковых, 1998. – 944 с. – Режим доступу : http://yanko.lib.ru/books/lit/jennet-figuru-1-2-1998-l.pdf.
Кристева Ю. Бахтин, слово, диалог и роман / Юлия Кристера ; [пер. с франц., сост., вступ. ст. Г. К. Косикова] // Фран-цузская семиотика: От структурализма к постструктурализму. – М. : ИГ Прогресс, 2000. – С. 427–457.
Могилевская Т. О концепции «Лексикона». Лексикон Новой и Новейшей драмы : [публ. фрагм.] / Татьяна Могилевская // Современная драматургия. – 2012. – Вып. 2. – С. 213–219.
Fischer-Lichte E. Revivals of Choric Theatre as Utopian Visions / Erika Fischer-Lichte // Choruses, Ancient and Modern. – Oxford University Press, 2013. – P. 347–363.
Honegger G. Staging Memory: The Drama Inside the Language of Elfriede Jelinek / Gita Honegger // Studies in 20th & 21st Century Literature. – 2007. – Vol. 31. – Iss. 1. – Article 13.
Jürs-Munby K. Agon, Conflict and Dissent: Elfriede Jelinek‘s Ein Sportstück and its Stagings by Einar Schleef and Just a Must Theatre / Karen Jürs-Munby // Austrian Studies. Elfriede Jelinek in the Arena: Sport, Cultural Understanding and Translation to Page and Stage. – 2014. – Vol. 22. – P. 9–25.
Lehmann H.-T. Postdramatic Theatre / Hans-Thies Lehmann ; [trans. by J.-M. Karen]. – London and New York : Routledge, 2006. – 225 p.
Szondi P. Theory of the Modern Drama, Parts I-II / Peter Szondi // The Criticism of Peter Szondi, 1983. – boundary 2. – Vol. 11. – No. 3.